Inspectoratul Teritorial de Munca BUZĂU

Articole și noutăți

Comunicat de presă 28.04.2025 privind Campania Națională construcții CAEN 41, 42, 43

Având în vedere faptul că domeniul construcțiilor reprezintă unul din sectoarele cu pondere importantă în economia națională, în care, s-a constatat că există o pondere majoră din numărul total de accidentați în muncă, în perioada mai - decembrie 2025, Inspectoratul Teritorial de Muncă Buzău va desfășura acțiuni de control în domeniul relațiilor de muncă și sănătății și securității în muncă la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniile „construcții clădiri” - cod CAEN 41, ”lucrări de geniu civil” – cod CAEN 42, „lucrări speciale de construcții” - cod CAEN 43.

Acțiunea, de tip Campanie națională, va urmări în principal creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relațiilor de muncă precum și în domeniul securității și sănătății în muncă, cu accent pe condițiile de muncă ale lucrătorilor.

Obiectivele  Campaniei  Naţionale :

  1. Identificarea și combaterea muncii nedeclarate și luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării legislașiei în vigoare de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor;

  2. Identificarea angajatorilor care utilizează nelegal munca copiilor și a tinerilor;

  3. Determinarea angajatorilor de a încheia contracte individuale de muncă pentru persoanele dpistate fără forme legale de angajare, de a le înregistra în registrul general de evidență a salariaților și de a le transmite la inspectoratul teritorial de muncă;

  4. Diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcțiilor, a prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și în domeniul sănătății și securității în muncă;

  5. Eliminarea neconformităţilor constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea acestora  şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale corespunzătoare;

  6. Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniile relaţiilor de muncă și securității și sănătății în muncă, cu precădere la prevenirea riscului de cădere de la înalțime, al surpării malurilor la lucrările de excavații, asigurarea de echipamente colective și individuale de protecție.

  7. Verificarea respectării de către angajatori a prevederilor legale referitoare la instruirea lucrătorilor în activitățile din domeniul construcțiilor și implementarea măsurilor de siguranță la utilizarea instalațiilor de ridicat.

 

În acest sens, pentru prevenirea unor situații de risc, aducem la cunoștința angajatorilor din domeniul construcțiilor principalele prevederi legale ce trebuiesc respectare atât în domeniul relațiilor de muncă cât și în domeniul sănătății și securității în muncă.

 

In domeniul relațiilor de muncă:

  • Încheierea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă  cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat, înmânarea unui exemplar din contract  salariatului anterior începerii activității și transmiterea elementelor acestuia în registrul general de evidență a salariaților (Revisal sau Reges Online) ;

  • Păstrarea la locul de muncă a unei copii a contractului individual de muncă pentru salariații care prestează activitate în acel loc;

  • Obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de început și de sfârșit ale programului de lucru și de a supune controlului inspectorilor de muncă această evidență, ori de câte ori este solicitată;

  • Respectarea prevederilor legale referitoare la timpul de muncă și timpul de odihnă, munca în timpul repausului săptămânal, munca de noapte;

  • Garantarea în plată a salariului minim brut pe țară în domeniul construcțiilor, respectiv 4.582 lei.

 

In domeniul sănătății și securității în muncă:

  • Planul de securitate şi sănătate al șantierului, completat şi adaptat în funcţie de evoluţia lucrărilor;

  • Identificarea și evaluarea riscurilor încă din faza de proiectare și pe toată durata de execuție a lucrării, măsurile care trebuie luate pentru evitarea riscurilor de accidentare și a bolilor profesionale;

  • Întocmirea instrucţiunilor proprii de securitate şi sănătate în muncă pentru toate activităţile desfăşurate efectiv;

  • Instruirea adecvată  în  domeniul  securităţii  şi  sănătăţii pentru toţi lucrătorii;

  • Efectuarea examenului medical de medicina muncii anterior angajării și periodic;

  • Acordarea și verificarea utilizării echipamentului individual de protecție corespunzător;

  • Echipamente de muncă corespunzătoare, prevăzute cu sisteme de protecţie colectivă;

  • Asigurarea, marcarea şi întreţinerea căilor de acces şi de circulaţie, care să permită evacuarea în caz de pericol iminent;

  • Verificarea, supuse încercărilor și controalelor periodice, conform dispozițiilor legale în vigoare, instalațiilor de ridicat și accesoriile acestora, inclusiv elementele componente și elementele de fixare, de ancorare și de sprijin;

  • Instalațiile de ridicat și accesoriile acestora, inclusiv elementele componente și elementele de fixare, de ancorare si de sprijin, să fie manevrate de către lucrători calificați care au pregătirea corespunzătoare;

  • În cazul lucrărilor de săpături să fie prevăzute mijloace de protecţie colectivă împotriva surpării terenului – sprijiniri de maluri, pe întreaga înălţime a malului în zona de acţiune a lucrătorilor, conform proiectelor;

Acest site folosește cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii---
Sunt de acord