Inspectoratul Teritorial de Muncă Buzău în baza prevederilor art.19 din Legea nr. 108/1999 - pentru înfiinţarea şi organizarea INSPECŢIEI MUNCII, republicată şi a HG nr. 488/2017 – cu modificarile şi completarile ulterioare, a efectuat acţiuni de control în Trimestrul III 2025 având ca obiectiv verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile legislaţiei în vigoare în domeniul relaţiilor de muncă după cum urmează :
- 281 controale la agenţi economici din Judeţul Buzău;
- au fost sancţionaţi 72 angajatori şi s-au aplicat 108 sancţiuni contravenţionale (69 amenzi contravenţionale în cuantum de 1.184.500 lei şi 39 avertismente);
- s-au dispus 972 măsuri cu termene precise de realizare pentru remedierea neconformităţilor constatate de inspectorii de muncă;
- în trimestrul III 2025 au fost depistate un număr de 59 persoane prestând muncă nedeclarată la un număr de 28 angajatori şi au fost aplicate 31 amenzi în cuantum de 1.070.000 lei. Stabilirea sancţiunilor s-a realizat ţinând cont de circumstanţele personale ale angajatorilor conform art.21(3) din OG nr.2/2001 aprobată cu modificări prin Legea nr.180/2002.
S-au dispus 31 măsuri obligatorii specifice fiecărei constatări : de primire la muncă a unei persoane numai după încheierea în formă scrisă a contractului individual de muncă, de transmitere a raporturilor de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii, de a nu primi la muncă un salariat în perioada în care acesta are contractul de muncă suspendat, de a nu primi la muncă un salariat cu depășirea timpului de muncă stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial.
În perioada 01.07.2025 - 30.09.2025 la Inspectoratul Teritorial de Muncă Buzău au fost înregistrate un număr de 112 de petiții în domeniul relațiilor de muncă. Un procent de 71% dintre petenți au reclamat neacordarea drepturilor bănești, 6% au sesizat nereguli privind timpul de muncă și timpul de odihnă, 20% au semnalat cazuri de muncă nedeclarată, iar 3% au sesizat alte aspecte din domeniul relațiilor de muncă.
De asemenea, au fost înregistrate un număr de 34 solicitări scrise de informații din partea unor persoane fizice sau juridice în ceea ce privește aplicabilitatea legislației muncii în domeniul relațiilor de muncă în contextul dinamicii modificărilor accelerate a acesteia.
Deficienţele frecvent constatate :
- neîncheierea în forma scrisă a contractului individual de muncă anterior începerii activităţii;
- primirea la muncă a unor persoane pentru care nu au fost transmise în registrul general de evidență a salariaților elementele contractelor individuale de muncă,aveau contractul individual de muncă suspendat, sau au fost identificate în afara duratei timpului de muncă stabilit în cadrul contractelor de muncă cu timp parțial;
- transmiterea cu întârziere a suspendărilor, modificărilor sau încetărilor contractelor individuale de muncă în Revisal;
- neîntocmirea actelor de încetare a raporturilor de muncă;
- nerespectarea prevederilor legale privind timpul de muncă și odihnă și evidenţa orelor de muncă prestate de salariați;
- neplata drepturilor bănești la încetarea activității lucrătorilor;
- neacordare concediu odihnă, necompensarea acestuia la încetarea raporturilor de muncă.